کلایمر مکانیکی، نمونه ای ساده از کلایمرها

کلایمر مکانیکی، نمونه ای ساده از کلایمرها

دسترسی سریع

براي صحبت با مدیر سایت
!کليک کنيد
قوانين نويسندگي در سایت ما
!کليک کنيد
کمک مالي و نقدي جهت بهبود سايت
!کليک کنيد
حمایت بنری از سایت
!کليک کنيد
براي پرسيدن سوالات خود با اين شماره تماس بگيريد: (----------------)
تبليغات ...

برای سفارش تبلیغات کلیک کنید برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
بازدید : 676 | نویسنده : |

انواع کلایمر، از بالابر دستی گرفته تا کلایمر برقی کلایمر به صورت کلایمر دستی (کلایمر مکانیکی) یا برقی در دسترس هستند. استفاده از کلایمرهای برقی به دلیل سهولت در استفاده از محبوبیت بیشتری برخوردار است اما هر کدام از کلایمرهای دستی یا برقی کاربردهای خاص خود را دارند.

 

کلایمر مکانیکی، نمونه ای ساده از کلایمرها

کلایمر مکانیکی یا بالابر حرکتی بسیار ساده است که توسط نیروی انسانی انجام می شود. اپراتور دستی کلایمر وینچ را که به سیم بکسل نگهدارنده کلایمر متصل است می چرخاند و بدین ترتیب سیم بکسل جمع شده و کلایمر بالا می رود. سنگنورد مکانیکی سیستم ساده ای دارد و برای کارهایی که در ارتفاعات بسیار بالا انجام می شود یا وزن زیادی را با کلایمر حمل می کند قابل استفاده نیست. همچنین کلایمر دستی یا مکانیکی فقط حرکت عمودی دارد و نمی تواند به چپ و راست حرکت کند.

بالابر برقی، پرکاربردترین نوع آسانسور جایگزین داربست

حرکت کلایمر الکتریکی توسط نیروی تولید شده توسط موتور الکتریکی هدایت می شود. در کلایمر برقی یک موتور الکتریکی کار بالا و پایین بردن سبد کلایمر را انجام می دهد و اپراتور کلایمر جهت حرکت کلایمر را با استفاده از کلیدهای مخصوصی که در تصویر زیر مشاهده می شود تعیین می کند. کار با کلایمرهای برقی نیازی به قدرت بدنی ندارد و بسیار ساده تر از کلایمر مکانیکی است. کلایمرهای الکتریکی می توانند به صورت عمودی و افقی حرکت کنند.

چگونه کلایمر را نصب کنیم؟

نصب کلایمر مستلزم آشنایی کامل با مکانیزم کلایمر بوده و کاری تخصصی می باشد و اکیداً توصیه می شود جهت جلوگیری از هرگونه خطر نصب کلایمر توسط کارشناسان آموزش دیده انجام شود. برای نصب کلایمر ابتدا سازه های قسمت بالایی تعبیه می شود. معمولاً این سازه ها که شامل سبد کلایمر، وزنه های تعادل، ستون ها، تیرها یا بازوی مربوط به نقاط آویز، کابین یا تکیه گاه تعادل، میله های یدک کش ضد لغزش می شود، روی سقف قرار دارند. ساختمان نصب شده است. در صورتی که کلایمر نیاز به حرکت عرضی داشته باشد و از نوع ریلی باشد، ریل های کلایمر عرضی نیز روی سقف نصب می شود. پس از انجام مراحل فوق نوبت به نصب سبد کلایمر می رسد. این مرحله همچنین شامل نصب جعبه های برق، ترمزهای اضطراری، کابل های برق، کابل های جمع شونده، سیستم همگام ساز و ... می باشد.

هنگام نصب کلایمر باید به طول بازو نقاط آویز و وزنه های لازم برای ایجاد تعادل و شرایط پایدار برای کوهنورد توجه کرد. همچنین حجم و وزن قابل جابجایی با کلایمر در انتخاب نوع موتور و گیربکس برقی حائز اهمیت است.

کلایمر قابل حمل و تفاوت آن با سیستم کلایمر ثابت
کلایمر به دو دسته تقسیم می شوند: سیستم های قابل حمل و کلایمر.

کوهنورد قابل حمل همانطور که از نامش پیداست قابل حمل است. از کوهنوردهای قابل حمل می توان به صورت موقت استفاده کرد و به ساختمان های دیگر منتقل کرد و پس از پایان پروژه و بدون نیاز، قسمت های مختلف دستگاه را جدا و جمع آوری و به انبار انتقال داد. اما سیستم کلایمر به صورت دائمی نصب می شود و به دلیل انواع مختلف آن مانند مونو ریل، ماشین سقفی و تلسکوپی روی سقف ساختمان ها قرار می گیرد و قابل جمع آوری نمی باشد. کلایمرهای قابل حمل به دلیل سهولت استفاده در پروژه های مختلف و هزینه کمتر برای ساختمان، کاربرد بیشتری نسبت به سیستم کلایمر دارند و معمولاً برای کارگران ارتفاعی که در پروژه های مختلف کار می کنند مناسب هستند.

انواع سیستم های کلایمر و کاربرد هر یک از آنها
همانطور که قبلا ذکر شد، کلایمرهای به دلیل ماهیت ثابت یا قابل حمل به دو دسته کوهنوردان و کوهنوردان پیتبل تقسیم می شدند. سنگنوردهای ثابت دارای انواع مختلفی می باشند که معمولا بر اساس نوع نصب سازه های آنها بر روی سقف و کاربرد آنها طبقه بندی می شوند. در اینجا مهمترین سیستم های کوهنوردی آورده شده است:

سیستم ریلی مونو
ساختار مونو ریل سیستم مونو ریل از ریل هایی در اطراف سقف ساختمان تشکیل شده است. با استفاده از ریل هایی که تمام زوایای سقف را می پوشانند، کوهنورد می تواند به صورت افقی حرکت کند. سیستم مونوریل در دو نوع دستی یا برقی موجود است. ماشین آلات نرده در سیستم تک ریل نیز به یکی از دو دسته زیر تعلق دارند. هر یک از این دو نوع ریل در پروژه های مختلف کاربرد و مزایای متفاوتی دارند:


سیستم ایستاده رایگان

سیستم Free Standing یک سقف ماشینی است. این سیستم متشکل از یک ماشین چرخدار است که کل سکوی کوهنورد با استفاده از بازوها بر روی سطح نما آویزان می شود. دستگاه چرخ دار امکان حرکت افقی روی سقف را فراهم می کند.

سیستم سقف ماشین ریلی

سیستم سقف ماشین ریلی نوعی کلایمر است که از ترکیب دستگاه سقف و مونو ریل به دست می آید. در این نوع کلایمر سیستم جابجایی کمی با دستگاه سقف متفاوت است و می توان از آن در پروژه های مختلف استفاده کرد.

سیستم تلسکوپی

در کلایمر سیستم تلسکوپی سازه های اصلی در مرکز سقف نصب می شود. در سایر سیستم های کوهنوردی که قبلاً ذکر شد، ریل ها معمولاً هستند.

 

منبع: تهران کلایمر




می پسندم نمی پسندم

شنبه 17 ارديبهشت 1401 -19:58 نظرات()
مطالب مرتبط
    نظرات
    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه: